söndag 20 mars 2022

Fångad

Blev instängd på en innergård härom dagen. Det är en klassiker för brevbärare, detta att inte komma ut igen när man varit över till gårdshuset med post. Det händer mig väldigt sällan numera, eftersom jag känner till de innergårdar där man kan gå i den fällan. Men jag var stressad, disträ, den här dagen. 

Jag ryckte och slet i dörren, och all min yrkesmässiga pondus lämnade mig omedelbart när jag insåg att det var lönlöst. Min kostym slets av mig, och jag förvandlades till ett infångat djur, vilt och jagat. 

Jag klättrade uppför en lodrät mur, mina händer var inte längre en människas, de var tassar med klor som borrade sig in och tog mig uppåt. Snart var jag över på en annan innergård. Jag rumlade runt där, sörplade i mig vätska från en regnpöl och kände hur jag fylldes med kraft. Jag var ursinnig, panikslagen, men samtidigt mer fokuserad än någonsin. Det enda jag var nu var en instinkt: att ta mig ur fångenskapen. 

Jag klättrade uppför fler murar, studsade över innergårdar, men ingenstans kunde jag hitta en väg ut. Aldrig skulle jag ta mig tillbaka ut på gatan och min väntande brevbärarcykel.

Plötsligt fick jag syn på någon genom ett fönster på bottenplan, en människa. Det var en kvinna som satt framför en datorskärm. Jag ställde mig bakom henne, och min spegelbild slog emot mig från fönstret: jag var en best, naken och hårig, med uppspärrade ögon. Inte ett spår kunde skönjas av den brevbärare jag en gång varit, eller ens av en människa. 

Jag rafsade lätt på fönstret och hon vände sig om och fick syn på mig. Hennes blick var fylld av förskräckelse, men också fascination och medömkan: Vem är denna varelse? Och hur kan jag hjälpa honom?

Jag viftade med armarna och grymtade. Hon förstod snart min belägenhet, att jag var instängd på innergården, att jag behövde släppas fri för att bli människa igen. Hon sken upp och lämnade sin skärm för att komma till undsättning. 

Jag var fortfarande ett djur när jag släpptes ut, men snart var jag brevbärare igen. Och ännu senare, när all post var utdelad och jag satt på min cykel på väg hem, blev jag också människa.