onsdag 23 december 2009

Barbersaloon

Fick ett plötsligt infall idag. Kände att jag ville vara "fin till jul". Gled således in på en barbershop, helt spontant. Samma barbershop som sist faktiskt, vilket är ovanligt då jag inte vill bli för bundis med min frisör. Men jag gillade gubben som klippte mig då. Upplägget var så enkelt, jag sade bara: "I want a descent haircut". Gubben: "OK". Och det var vad jag fick. En hygglig frisyr för en billig penning UTAN försök till konverserande.

Men idag var gubben inte där. Idag blev jag klippt av en frisör som tydligen ville snacka. Hade knappt satt mig i stolen förrän: "Är du ledig idag?". Detta är ju en fråga som är mycket svår att svara på för mig - jag är inte ledig, ej heller arbetslös. "Well, jag bor här bara tillfälligt, bor egentligen i Sverige och där har jag ett jobb men nu..." svamlade jag på, pressad, min engelska mer och mer knagglig. "Aha..." sade barberaren och frågade inget mer.